Otwarcie Centralnego Portu Lotniczego zaplanowano na rok 2027. Do tej pory powstało kilka projektów wizualnych, ale dopiero te najnowsze wzbudziły największe zainteresowanie.Wkrótce mają się rozpocząć prace nad strategicznym planem CPK.
Zdjęcie: materiały prasowe Foster+Partners
Pojawił się również projekt od londyńskiego Populous. Ma bazować na koncepcji lotniska-miasta: pod dachem znalazłyby się tereny zielone, obiekty sportowe, biura i centra handlowe. Na najniższej kondygnacji przewidziano stację kolejową, na samej górze halę odlotów. Architekci zapowiadają również strefy relaksu z basenami, siłownią, a także sale konferencyjne. Tzw. strefa rozrywkowa także zapowiada się interesująco – urządzenia cyfrowe, interaktywne i VR oraz wewnętrzne place zabaw i otwarte tarasy z widokiem na pas startowy. Te ostatnie serwowałyby naprawdę niezły widok na startujące samoloty.
— Na podstawie badań opinii użytkowników portów lotniczych w różnych częściach świata zgromadziliśmy gigantyczną ilość danych, która pozwoliła na stworzenie mapy doświadczeń użytkowników. Uwzględnia ona oczekiwania różnych grup podróżnych względem każdego z etapów pobytu na lotnisku – mówi architekt Brett Wightman kierujący grupą Asia Pacific Aviation Populousa
Zdjęcia: materiały prasowe KPF
Lipcowa wersja projektu autorstwa pracowni m.in. Foster+Partners oraz Zaha Hadid Architects przedstawiały miasteczko lotnicze w kształcie litery X, oraz terminal z wewnętrzną dżunglą – dosłownie! Najnowszy projekt od Woods Bagot przewiduje bardziej futurystyczną wizję portu.
Kluczową inspiracją ma być polski krajobraz, dlatego sufity terminala mają przypominać pnie drzew, a w rejonie portu zaplanowano dostępny dla podróżujących park. W planach są również intuicyjne ścieżki, które mają być ustalane na podstawie danych podawanych przez pasażerów w terminalach.
— Lotnisko przyszłości powinno stanowić więc chwilową ucieczkę przed stresem i problemami dnia codziennego. Być nie tylko miejscem oczekiwania na samolot, ale także strefą relaksu – powiedział Cliff Bollmann z Woods Bagot.
Zdjęcie: materiały prasowe Woods Bagot
Pracownia KPF z kolei zaproponowała trójkątny terminal, który skróciłby czas przejścia między bramkami. Przestronne wnętrza i przezroczysty bursztynowy dach, na którego powierzchni miałyby być pomarańczowe nieregularne świetliki są sztandarowymi pomysłami architektów KPF. We wnętrzu terminala znalazły się drzewa i donice z roślinnością.
– Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Nawiasem mówiąc, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF.
– Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
Lotnisko w gminie Baranów ma powstać do 2027 roku, lecz specjaliści są co do tej daty sceptycznie nastawieni. Początkowo ma obsługiwać około 45 milionów pasażerów, ale docelowo nawet 100 mln. Spółka CPK chce na początku przyszłego roku ogłosić przetarg na master plan, czyli dokument określający m.in. prognozy ruchu oraz szczegółowy plan budowy.