zdjęcie: materiały promocyjne
zdjęcie: materiały promocyjne
Megalotnisko ma zostać otwarte prawdopodobnie już 30 września bieżącego roku. Dawny aeroport doszedł do kresu swojej przepustowości, dlatego postanowiono go zmodernizować. Pekin-Daxing zadziwia nie tylko rozmiarem, ale także niezwykłym kształtem przypominającym rozgwiazdę.
Nowe lotnisko będzie docelowo obsługiwać min. 100 milionów pasażerów rocznie, a to wszystko dzięki siedmiu pasom startowym i wielkiemu terminalowi o wielkości 97 boisk piłkarskich. Pekin-Daxing stanie się największym portem lotniczym na świecie, wyprzedzając przy tym dotychczasowego lidera – Hartsfield-Jackson w Atlancie.
Niektórzy krytykują pomysł ze względu na położenie lotniska, ponieważ leży ono 50 kilometrów od centrum Pekinu, podczas gdy dotychczasowe Beijing Capital International Airport jest oddalone tylko o 20 kilometrów od stolicy. Urzędnicy twierdzą jednak, że pasażerowie w 20 minut zostaną przetransportowani na miejsce dzięki specjalnie zaprojektowanej kolei.
Koszt budowy nowego portu lotniczego to około 11,5 mld dolarów (45 mld zł). Lotnisko zostało zaprojektowane przez nieżyjącą już Zahę Hadid. Krytycy twierdzą, że Pekin-Daxing wcale nie zniweluje opóźnień samolotów, ponieważ przestrzeń powietrzna Chin jest kontrolowana przez wojsko, które ogranicza swobodę manewrów. Zarząd portu lotniczego przekonuje, że pasy startowe są skierowane w różnych kierunkach, aby ułatwić wylot samolotów.
Kilka tygodni temu, Polski Linie Lotnicze zapowiedziały, że od 28 października zostaną uruchomione bezpośrednie rejsy z Warszawy na lotnisko Pekin-Daxing. Loty będą się odbywać 4 razy w tygodniu.