Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku wydała decyzję środowiskową o pierwszym podlaskim odcinku trasy S19 Via Carpatia – Choroszcz-Ploski i drodze krajowej nr 65 Kudrycze-Kuriany-Grabówka. Rozpoczęto również budowę 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim.
W komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z 19 sierpnia czytamy, że w ramach omawianej inwestycji ma powstać ok. 40 km drogi S19 i prawie 14 km drogi krajowej 65. Decyzję środowiskową RDOŚ wydała 14 sierpnia. Na południowej obwodnicy Białegostoku w ramach S19 ma powstać dwujezdniowa droga ekspresowa.
Zdjęcie: materiały prasowe
„Całość będzie stanowić tzw. południową obwodnicę Białegostoku, a odcinek S19 – również fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy” – komentują drogowcy.
„Startujemy z ostatnią fazą realizacyjną budowy strategicznej drogi ekspresowej, nie tylko dla województwa lubelskiego, ale i dla podkarpackiego, podlaskiego, generalnie dla całej ściany wschodniej” – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber w Modliborzycach, gdzie we wtorek 20 sierpnia symbolicznie rozpoczęto budowę odcinka lubelskiego.
Według zapowiedzi wiceministra Webera, polski fragment Via Carpatii, czyli drogi nr 19, 62 i 16, ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku. Finał prac doprowadzi do szybszego połączenia miast na trasie Rzeszów-Lublin-Warszawa poprzez drogę ekspresową.
Idea szlaku łączącego północ Europy z południem została zapoczątkowana w 2006 roku przez ministrów transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Siecią będzie można dotrzeć m.in. do rumuńskiej Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik. W projekt zaangażowała się także Turcja. Z okolic bułgarskiej Sofii szlak ma docelowo dotrzeć aż do Stambułu.