Do czego służą małe otwory w oknach samolotów?

Redakcja Business Insidera postanowiła rozwikłać zagadkę tajemniczych otworów w oknach samolotów. Do czego służą?

Zdjęcie: Marcin Walków / Business Insider Polska

Jak się okazuje, jest to bardzo istotny element przeważający o bezpieczeństwie w powietrzu. Wnętrze maszyny jest objęte ciśnieniem równym temu, które panuje 3 tys. metrów nad ziemią. Dreamlinery za to zmagają się z ekwiwalentem dla 1 tys. metrów. 

— Małe otwory w oknach pozwalają wyrównać różnicę ciśnień między kabiną a tym, co jest między kadłubem a wykładziną oddzielającą wnętrze – wyjaśnia prof. Krzysztof Sibilski (Politechnika Wrocławska) w rozmowie z Business Insider. 

Jest to również swoiste wzmocnienie konstrukcji okien. 

— Problem polega na wytrzymałości zmęczeniowej. (…) Nikt przecież nie wyobraża sobie podróżowania w samolocie bez okien, dlatego muszą one być odpowiednio wzmocnione – dodaje prof. Sibilski. 

Sam kształt okien tylko ułatwia cały proces wyrównywania ciśnienia. W swoim artykule, redaktorzy Business Insidera powołują się na historię samolotu De Havilland Comet. Był to pierwszy odrzutowiec pasażerski, w którym zamontowano okna kwadratowe. W latach 1952-1967 (pierwsza generacja maszyny) doszło do 28 wypadków, w których zginęło 426 osób. Przyczyną był właśnie kształt okien, a konkretniej – nieprawidłowe wzmocnienie konstrukcji. 

Zdjęcie: De Havilland Comet/ domena publiczna

Źródło: Business Insider

Autor:

Wiktor Kusak

Student ekonomii pasjonujący się podróżami i pieszymi wycieczkami górskimi. Interesuje się piłką nożną oraz - co nie może dziwić - ekonomią. Jego marzeniem jest zwiedzić Azję, a także przejechać legendarną Route 66.