Bydgoszcz z własną służbą lotniskowej informacji powietrznej

W czwartek, 17 października, bydgoskie lotnisko obsłużyło swój pierwszy lot samodzielnie – bez konieczności angażowania służb Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Uzyskana właśnie niezależność docelowo zwiększy możliwości operacyjne portu oraz wpłynie pozytywnie na jego dalszy rozwój.

Praca na bydgoskim lotnisku, źródło: strona www portu, plb.pl

Port Lotniczy Bydgoszcz SA uzyskał certyfikat i ministerialne wyznaczenie w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej AFIS i służby meteorologicznej MET. Pozwalają one na uruchomienie własnej służby informacji powietrznej i zapewnienie dostępności dla wszystkich pilotów przez całą dobę. Służba informacji powietrznej i służba MET będą także obsługiwać samoloty w czasie, kiedy nie jest sprawowana kontrola ruchu lotniczego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Służby AFIS i MET będą funkcjonować na podstawie wyznaczenia Ministra Infrastruktury już od 1 stycznia Dzięki temu, że będą działać całodobowo, zapewnią płynność działań w warunkach rosnącego ruchu lotniczego. W 2010 roku bydgoskie lotnisko obsłużyło 5799 operacji lotniczych, w 2018 roku zaś już 8763.

Szerszy zakres godzinowy pracy bydgoskiego portu to także nowe perspektywy dla adeptów lotnictwa w całej Europie. Zapotrzebowanie na szkolenia dla pilotów stale rośnie. Na bydgoskim lotnisku będzie można niedługo przeprowadzać więcej potrzebnych kursów.

AFIS to rodzaj służby informacji powietrznej, zapewniający informacje o zmianach stanu lotniska czy jego urządzeń, a także informacje o stanie pola naziemnego ruchu lotniczego, wtedy gdy są pokryte śniegiem, lodem lub wodą, o warunkach pogodowych i niebezpieczeństwie kolizji statków powietrznych. Służba AFIS pracuje na częstotliwości 131,005 MHz i używa znaku wywoławczego (call sign).



Autor:

Wiktor Kusak

Student ekonomii pasjonujący się podróżami i pieszymi wycieczkami górskimi. Jego marzeniami są zwiedzenie Azji, a także przejechanie legendarnej Route 66.