Nowe wymagania dla Amerykanów podróżujących do Europy

Każdy, kto jest posiadaczem amerykańskiego paszportu i chce wybrać się do Europy w 2024 roku, będzie musiał ubiegać się o autoryzację za pośrednictwem Europejskiego Systemu Informacji o Podróży i Autoryzacji (ETIAS) przed przylotem. W skrócie mówią, obywatele Stanów Zjednoczonych będą musieli zapłacić za coś w rodzaju wizy.

2024 rok przyniesie duże zmiany w podróżowaniu dla obywateli Stanów Zjednoczonych do Europy. Posiadacze amerykańskiego paszportu muszą być świadomi nowego wymogu, który będzie ich obowiązywał od początku przyszłego roku. Istotna zmiany polega na tym, że Komisja Europejska zacznie pobierać opłaty za nowy system rejestracji podróży obywateli Stanów Zjednoczonych na Stary Kontynent.

Sprawdź również: Jak znaleźć tanie bilety lotnicze?

Fot: Christian Lue, Unsplash

Fot: Brianna R., Unsplash

Bilet do Europy za $7.79

Nowe wymagania dla Amerykanów podróżujących do Europy prezentują się następująco: każdy obywatel Stanów Zjednoczonych będzie musiał poprosić przez system o autoryzację za pośrednictwem Europejskiego Systemu Informacji o Podróży i Autoryzacji (ETIAS) przed wizytą w Europie. Formularz wniosku będzie dostępny na oficjalnej stronie ETIAS, a także w dedykowanej aplikacji mobilnej.

Złożenie wniosku będzie płatne: 7.79 dolarów lub 7 euro. Jeśli uda się uzyskać zezwolenie, obywatel Stanów Zjednoczonych będzie mógł przebywać przez 90 dni podczas 180-dniowego okresu na terenie państw, które wymagają ETIAS.

ETIAS zapewnia, że w nowym systemie większość wniosków zostanie rozpatrzona w przeciągu kilku minut i zaakceptowana w jak najszybszym tempie. Unia Europejska apeluje jednak, aby składać wnioski z dużym wyprzedzeniem przez planowaną podróżą, ponieważ proces może się przeciągnąć, szczególnie w przypadku konieczności przysłania dodatkowych dokumentów.

Przed planowaniem urlopu warto sprawdzić promocje lotnicze. Skorzystaj z wyjątkowych okazji w zaskakujących cenach.

O czym należy pamiętać przy wypełnianiu wniosku ETIAS

Najważniejszą rzeczą, o jakiej trzeba pamiętać przy wypełnianiu wniosku ETIAS, jest zgodność danych ze stanem faktycznym. Za błędne wypełnienie wniosku zostanie od odrzucony lub nawet w przypadku uznania, pasażer nie zostanie wpuszczony do państwa Unii Europejskiej przez niezgodność danych pomiędzy wnioskiem a paszportem.

Każdy, kto złożył wniosek, dostanie na pocztę elektroniczną potwierdzenie wraz z unikalnym numerem, który trzeba zachować na przyszłość. Co więcej, nawet po przyznaniu wniosku podróżny musi się upewnić, że w jego danych nie ma żadnych niezgodności, bo w przypadku nawet małych różnic zostanie mu uniemożliwione przekroczenie granicy.

Zezwolenie ETIAS w praktyce

Zezwolenie ETIAS, wydane pośrednio przez Komisję Europejską, jest w praktyce powiązane z paszportem podróżującego obywatela Stanów Zjednoczonych – więc zarówno paszport, jak i wniosek jest wymagany do przekroczenia granic Unii Europejskiej przy podróży samolotem, statkiem lub drogą lądową. Trzeba pamiętać jednak, że posiadanie paszportu i zezwolenia nie jest jednoznaczne z otwarciem drzwi do Unii Europejskiej. W ostateczności o wpuszczeniu obywatela Stanów Zjednoczonych na teren Wspólnoty będzie decydować Straż Graniczna w państwie, w którym wnioskodawca przekracza granicę.

Fot: Jon Tyson, Unsplash

30 europejskich państw, które wymagają zezwolenia na podróż ETIAS:

  • Austria
  • Belgia
  • Bułgaria
  • Chorwacja
  • Cypr
  • Czechy
  • Dania
  • Estonia
  • Finlandia
  • Niemcy
  • Grecja
  • Węgry
  • Islandia
  • Włochy
  • Łotwa
  • Liechtenstein
  • Litwa
  • Luksemburg
  • Malta
  • Holandia
  • Norwegia
  • Polska
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowacja
  • Słowenia
  • Hiszpania
  • Szwecja
  • Szwajcaria

Źródło: schengenvisum.info/pl/etias-reizen-naar-europa-veranderd-in-2024/

Fot: Global Residence Index, Unsplash

Zdjęcie w tle: Global Residence Index, Unsplash

Autor:

Bartosz Jaglarz

Student dziennikarstwa, reportażysta i podróżnik. Fan motorsportu, pilot wycieczek turystycznych na Bałkanach i miłośnik podcastów, które sam również robi. Z turystyką związany od wielu lat, z wykształcenia technik obsługi turystycznej, gigantyczny gaduła i entuzjasta budownictwa z bloku wschodniego.