Klienci linii lotniczych i biur podróży mają mieć więcej praw według Komisji Europejskiej

Komisja Europejska wysunęła ostatnio nowe propozycje dotyczące chronienia podróżnych. Propozycje mają zwiększyć prawa klientów biur podróży i linii lotniczych.

Fot: Gabriella Clare Marino, Unsplash

Czy szykują się w końcu lepsze czasy, w których klient biura podróży lub pasażer linii lotniczych będzie miał więcej praw w swoich rękach? Do tego jeszcze długa droga, ale dzięki mocy prawnej Unii Europejskiej jest to możliwe w przyszłości. Komisja Europejska zajęła się sprawą i w ramach rewizji rozporządzenia o prawach pasażerów i dyrektywy o imprezach turystycznych będzie starała się poprawić przepisy w obronie konsumenta. Działanie na tym polu jest bardzo potrzebne, bo pomimo iż Unia Europejska posiada regulacje określająca prawa pasażerów korzystających ze wszystkich środków transportu, to wciąż przepisy bardziej stoją po stronie dużych firm, niż zwykłego człowieka.

Więcej praw dla klientów biur i linii lotniczych

Komisja Europejska wystosowała kilka propozycji w celu poprawienia ogólnej sytuacji klientów na rynku turystycznym:

  • Osoba w stopniu niepełnosprawności powinna móc za darmo zabrać ze sobą osobę towarzyszącą, jeśli linia lotnicza wymaga na swoim pokładzie asysty dla takich osób
  • Biura podróży i linie lotnicze mają jasno określić po zmianach, kto ma obowiązek zwrócić pieniądze w wypadku zakłóceń lub odwołania wyjazdu, który został zakupiony przez pośrednika.
  • Klienci biur podróży nie mogliby wpłacać większej zaliczki na imprezę turystyczną niż 25 procent. Reszta kwoty mogłaby być zapłacona maksymalnie do 28 dni przed podróżą.
  • Jeśli klient dostanie zwrot od biura podróży lub linii lotniczej w formie bonu i nie zdąży go wykorzystać przed upływem czasu, wartość bonu musi być wypłacona klientowi w 100 procentach.

Propozycje przedstawione przez Komisje Europejską wydają się bardzo rozsądne. Co więcej, z Brukseli płynie również propozycja państwowego obserwowania biur podróży i przewoźników, aby ograniczyć łamanie praw klienta i pasażera.

Źródło: turystyka.rp.pl/biura-podrozy/art39555281-komisja-europejska-klienci-biur-podrozy-i-linii-lotniczych-musza-miec-wiecej-praw

Tło: Ross Sneddon, Unsplash

Autor:

Bartosz Jaglarz

Student dziennikarstwa, reportażysta i podróżnik. Fan motorsportu, pilot wycieczek turystycznych na Bałkanach i miłośnik podcastów, które sam również robi. Z turystyką związany od wielu lat, z wykształcenia technik obsługi turystycznej, gigantyczny gaduła i entuzjasta budownictwa z bloku wschodniego.