Dworzec Zachodni w Warszawie doczeka się remontu. Zadaszone perony i torowisko, windy, ruchome schody, nowe przejście podziemne oraz tunel dla tramwajów — wszystko to w nowoczesnym i eleganckim stylu.





20 września ruszył (współfinansowany przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko -POIiŚ) przetarg na projekt modernizacji Warszawy Zachodniej. Dworzec obsługujący codziennie ok. 100 pociągów słynie nie tylko z największej liczby obsługiwanych połączeń, lecz również z zapuszczonych posadzek oraz peronów stylem przypominających czasy słusznie minione.
KP Polskie Linie Kolejowe ogłaszając przetarg, przedstawiły także wstępne projekty zmian. Zmienić się ma zarówno infrastruktura dla podróżujących, jak i urządzenia kolejowe, w tym tory i rozjazdy. Przestrzeń ma być wygodna dla rowerzystów oraz osób poruszających się na wózkach. Zgodnie z zapowiedziami, powstanie dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Projekt przewiduje również kładkę dla pieszych pomiędzy dzielnicami Wola i Ochota. Zapowiadany tunel ma być wyższy i szerszy oraz połączony z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej. Ciekawym punktem jest sprawa tramwajów. Na poziomie -2 przejścia podziemnego ma powstać tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Jest też dobra wiadomość dla mieszkańców podwarszawskiego Legionowa oraz Piaseczna. Nowy układ torów umożliwi przejazd z linii obwodowej na linię radomską. Wiąże się z tym szansa na stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Inwestycja w liczbach wygląda następująco: 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace planowane są od 2020 do 2023 roku.


Zdjęcia: materiały prasowe PKP